Samenwerken

Gepubliceerd op 24 oktober 2018 om 21:18

Voor het eerste leerdoel, heb ik gekozen om artikelen over samenwerken te lezen. Deze artikelen heb ik opgezocht op internet. Ik heb deze artikelen opgezocht, omdat ik benieuwd was of er één juiste techniek was voor samenwerken. Door middel van deze artikelen, wilde ik kijken waar ik mij nog kan verbeteren.

 

Ik begon met een artikel van het bedrijf Direction. Dit is een bedrijf die gespecialiseerd is in onder andere leiderschap, diversiteit en samenwerken. Het bedrijf heeft experts, een kenniscentrum en geeft trainingen in deze vlakken. Het artikel dat ik heb gelezen heet: "Succesvol samenwerken als team." Wat ik uiteindelijk dus wil bereiken. Zelf geven ze ook aan dat iedereen dat natuurlijk wilt, maar hoe doe je dat nou? Om succesvol samen te werken in een team is er een stappenplan die je kan volgen, de eerste 2 stappen zijn erg belangrijk.

  1. Alle teamleden moeten zich openstellen voor de verschillen tussen teamleden. Deze verschillen kunnen namelijk positief uitpakken, maar vereisen wel aandacht. Al werkt het team pas net, of al lang samen, elk team moet elkaar goed kennen om zo goed gebruik te maken van elkaars krachten.
  2. Inzicht in de codes van een team en/of organisatie. Met codes worden gedragskenmerken bedoeld. In groepen zie je gauw terug dat mensen bepaalde routines of patronen hebben. Individueel past deze misschien niet bij de persoon, maar in het team is er geen ontkomen aan. Deze patronen maken het lastig om effectief en succesvol met elkaar samen te werken. Hoe verbeter je dit?
  3. Je kan dit verbeteren door in te breken op deze patronen. In je team kan je praten over passende en gewenste gedragsveranderingen. 
  4. Als team moet je weten in welke fase je zit, elke fase kent een andere focus. Op het begin is er namelijk nog weinig onderlinge verbondenheid. De teamleden moeten elkaar beter leren kennen, zo ontstaat er meer begrip voor de verschillende opvattingen. Zo wordt je team krachtiger en succesvoller.
  5. Feed foward analyse, het wij gevoel creëren. Wanneer er geen wij gevoel is, zal een team nooit dezelfde doelen hebben. Een individu in een team moet zijn eigen doelen in het gezamenlijke doel herkennen. Wanneer er herkenning is, wordt er eerder met hart en ziel aan gewerkt.
  6. Ook moet je de rollen in een team realiseren. Daarmee wordt bedoeld dat alle rollen, taken, procedures en afspraken in een team goed worden verdeeld, deze moeten helder zijn voor alle teamleden. Teamleden gaan inzien dat ze elkaar nodig hebben voor een goed resultaat. 
  7. Op de werkvloer wordt vooral gesproken over het werk, natuurlijk is het belangrijk om privé en werk gescheiden te houden. Hoe je denkt over teamgenoten is wel werk-gerelateerd, maar dit wordt vaak alleen zakelijk bekeken. Zo wordt er gekeken naar visie, missie, taken en rollen in plaats van wie we zijn, wat we van elkaar vinden. Het succes wordt hier voor 80% door bepaald. Wanneer je niet lekker met andere in de groep ligt, is het belangrijk hier wat mee te doen in plaats van dit te laten liggen.
  8. Als laatst is het nog belangrijk om elkaar positieve feedback te geven. Wanneer een groep goed is verdeeld, de doelen duidelijk zijn, er een wij gevoel is en naar elkaar wordt uitgesproken wat we van elkaar vinden, deels door middel van positieve feedback, is een bedrijf op zijn sterkst.

https://www.leiderschapontwikkelen.nl/artikel/succesvol-samenwerken-als-team/?cn-reloaded=1 

 

Het tweede artikel dat ik heb gelezen over samenwerken is een onderzoek van Kessels & Smit,The learning Company. Het artikel komt uit 2009, maar samenwerken raakt natuurlijk nooit uit de tijd. Het document bestaat uit 7 pagina's tekst. Kessels & Smit staat achter een samenwerking van werken in driehoeken, ze geven aan dat deze in elke organisatie te gebruiken is. De driehoek zorgt voor een heldere rolverdeling, vanuit eigen kracht, dat stimuleert samenwerkingsrelaties waarin iedereen verantwoordelijkheid neemt. 

De driehoek is uit meerdere theorieën te halen, maar volgens dit rapport is de grondlegger van de driehoek in praktijk Christiaan de Vries. Door managers, medewerkers en stafdiensten samen te laten werken, heeft het model zich ontwikkeld als en behulpzaam model voor een project of organisatie. Mogelijk is dit dus ook te gebruiken in groepsprojecten. De denkwijze van de driehoek komt uit de praktijk: wanneer je alleen werkt, is dat minder effectief dan wanneer je met een groep werkt. Je raakt zelf overwerkt en maakt geen gebruik van andere, wat een gemiste kans kan zijn. Wanneer je samen met andere werkt, betekent dat niet dat het goed wordt uitgevoerd. Je weet niet welke belangen de ander erbij heeft en welk doel ze voor ogen hebben. Je loopt de kans dat er niet aan jouw verwachte resultaat wordt voldaan. Als je dit wilt voorkomen, moet je expliciet zijn over wat je wilt bereiken. Zo kan je krachten bundelen en aan het vertrouwen werken.

Werken in een driehoek zorgt voor een goede ordening, inzicht in de huidige situatie, wie of wat zijn we van elkaar, hoe zit het project in elkaar? Focus, weten wie welke taak heeft, waarom deze taak en welke verantwoordelijkheden dit met zich meebrengt.  Wanneer je weet wie waar staat, kan je ook concluderen waarom iets wel of niet lukt en wat er mogelijk moet veranderen, door analyse. Wanneer je naar elkaar kijkt met de zachte kant zoals eerder benoemd, voel je eerder een verbinding. Zo kan je rollen en belangen aan elkaar koppelen. Tot slot zet de driehoek zichzelf om tot actie

Degene die iets wilt, de initiator, vindt de actor bereidt om te werken aan wat hij belangrijk vindt. En dat de actor dit samen met de ondersteuner oppakt. De initiator vertrouwt de actor om goed met zijn belangen om te gaan, pas wanneer de actor dit ook belangrijk vindt, is hij bereid er goed aan te werken. De actor kan dit niet alleen en heeft daarvoor een ondersteuner nodig. De actor gaat dus twee relaties aan om de belangen te realiseren. Bij de driehoeken zijn er 3 vragen belangrijk om te stellen, om hem zo in te vullen:

  1. Wie gaat sturen op wat er nodig is? (wie voelt verantwoordelijkheid en neemt initiatief)
  2. Wie gaat de verantwoordelijkheid aan om de activiteit te ondernemen en te realiseren? (wie gaat er wat doen)
  3. Wie gaat helpen het resultaat te realiseren? (wie kan hem of haar ondersteunen)

De driehoek begint niet altijd bij de initiator, maar waar de vraag begint, ook mogelijk bij de actor. 

Twee vragen over de focus en twee vragen over de actie zijn belangrijk om te stellen voor je begint. Deze kunnen bijvoorbeeld gaan over; belang, resultaat, actie en ondersteuning en kwaliteiten. Ook zijn gesprekstechnieken belangrijk voor een samenwerking. Zoals transparant communiceren, complimenteren en feedback geven. Er zijn hier drie fasen in:

  1. Relatie aangaan, maak contact, deel wat je belangrijk vindt.
  2. Verantwoordelijkheid delen, vraag of de ander mee wilt doen.
  3. Driehoeken maken, vraag met wie en hoe. 

Er zijn ook enkele valkuilen van de driehoeken

  1.  Sturen via de ondernemer. In het echte leven komt het vaak voor dat de ondernemer en initiator de meeste contact houden. De actor kan zich zo buitengesloten voelen, de actor kan zo zijn eigen plan trekken en niet meer voldoen aan de eisen van de initiator. 
  2. De initiator "haalt de brug op". Daarmee wordt bedoelt dat nadat de initiator de opdracht heeft gegeven, ze uit beeld verdwijnen. Dit komt of door een groot vertrouwen, of door te vergeten te communiceren met de actoren. Mogelijk voelen de actoren zich dan in de steek gelaten, omdat ze zo actief bezig zijn met een initiatief die niet wordt gesteund. 
  3. Ineens zijn er meerdere initiatoren. Wanneer er opeens meerdere initiatoren aanwezig zijn, moet de invloed onder elkaar worden verdeeld. Dit kan leiden tot onoverzichtelijke samenwerkingsverbanden, waardoor het zijn effectiviteit verliest.  

https://www.kessels-smit.com/files/Artikel_2009_Effectief_samenwerken_A4.pdf 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.