Leerdoel 2

Zelfsturing. Wanneer ik (on)belangrijke keuzes moet maken, kan ik hier enorm over piekeren. Dit komt voort uit onzekerheid. Ik ben vaak bang dat ik de verkeerde keuze maak en probeer alles heel voorzichtig aan te pakken. Niet alleen bij keuzes maken, maar ook met opstarten van een project kom ik mijzelf hier vaak tegen. Je moet bepalen hoe je iets gaat aanpakken, ik ben bang dat ik dan de verkeerde keuze maak. Ik wil natuurlijk zo goed mogelijk presteren tegen over andere. Als er iets van mij wordt verwacht, wil ik graag aan deze verwachtingen voldoen of misschien wel overtreffen. Ook kan ik mezelf zware taken opleggen en voel dus constant druk. Ik zou minder druk moeten voelen en kijken hoe ver ik kom met de kennis die ik nu heb. Daarom is mijn leerdoel: Leren te presteren onder druk. Ik hoop hierdoor meer op mijzelf te vertrouwen en zo sneller keuzes kan maken en minder loop te piekeren. Door het eerste blok 1, ben ik ook achter het leerdoel omgaan met verantwoordelijkheden gekomen.

 

 

 

Blok 1

  1. Klassenbaas
  2. Artikelen lezen over presteren onder druk 

 

Blok 2

  1. Klassenbaas
  2. Promostudent
  3. New Heroes - Weg met perfectionisme

 

Blok 3

1. Reflectie

Bewijs

Reflectie

Mijn leerdoel bij zelfsturing, was dat ik moest leren presteren onder druk. Ik kan erg piekeren wanneer er belangrijke keuzes moeten worden gemaakt. Ik ben bang dat ik een verkeerde keuze maak en hierdoor ga falen. Niet alleen bij belangrijke keuzes, maar ook opstarten van projecten, problemen aanpakken of zelfs kleren uitkiezen - ik kan letterlijk overal over wakker liggen. Ik wil graag aan verwachtingen van andere voldoen of overtreffen. Hierdoor voel ik een constante druk. Door middel van dit leerdoel hoopte ik minder te gaan piekeren en snellere keuzes te maken waar ik dan wel of niet achter sta. 

Lees meer »

New Heroes - Weg met perfectionisme

Met perfectionisme wordt bedoeld dat je een overdreven eis aan jezelf stelt om foutloos te werken of te leven. Een perfectionist heeft angst om te falen, om de controle te verliezen of niet gewaardeerd te worden. Het is niet zo dat perfectionisten hele angstige mensen zijn die nooit een fout durven te maken, risico’s nemen of continu erkenning nodig hebben. De angst om fouten te maken, is een klassieke vorm van falend perfectionisme. Je wilt voortdurend controle houden, tot in detail betrokken blijven en anderen willen controleren uit angst dat zij iets vergeten. Een perfectionist heeft meerdere valkuilen: verantwoordelijkheid voelen voor alles en iedereen, het uitstellen of niet afmaken en overspannenheid. Bij nadelig perfectionisme kan je last hebben van de angst om te falen, om fouten te maken of om de controle te verliezen. Er kan ook nog iets anders spelen: de angst om niet gewaardeerd te worden, daar heb ik persoonlijk minder last van. Ik vind het lastig om mogelijk fouten te maken en vraag daarom veel liever 10x feedback dan dat ik uiteindelijk iets fout inlever. Wel kan ik mij vinden in het volgende: een perfectionist heeft steeds de bevestiging van zijn omgeving nodig om vertrouwen in zichzelf te hebben. Wanneer er wordt aangegeven dat iets juist is, dan voel ik mij er ook pas zeker over, anders ben ik vrij onzeker over mijn acties of werk. Omdat perfectionisme een negatieve klank heeft, zullen mensen niet zo snel toegeven dat ze perfectionistisch zijn. Ik heb daar geen moeite mee, je kan er namelijk ook een positieve draai aan geven. Ik ben erg perfectionistisch, maar met mijn doorzettingsvermogen, werk ik juist erg ijverig op deze manier.

Lees meer »

Promostudent

In blok 2 ben ik aan de slag gegaan met het zijn van een promostudent. Ik had op 22 november een cursus voor het zijn van een promostudent. Ik vond de cursus een beetje matig, veel was vanzelfsprekend. Zo moest je bijvoorbeeld niet liegen, wel interessant overkomen en actief meedenken met de leerling of ouder van deze persoon wanneer er vragen waren. Wel was het erg leuk om aanwezig te zijn. Ik begon die dag zelf om 9:00 's ochtends en ging pas na 21:00 uur naar huis. Dit was wel vermoeiend.

Lees meer »

Klassenbaas

Om mijzelf te verbeteren heb ik mij weer in gezet als klassenbaas. Dit is niet helemaal leren presteren onder druk, maar wel om mijzelf neer te zetten, dus zelfsturing. Met het zijn van de klassenbaas heb je toch een verantwoordelijkheid van de klas. Speel je alles wel door dat er wordt benoemd in de klas en zorg je dat Avans zich kan verbeteren? Vanwege deze verantwoordelijkheid past het wel bij zelfsturing, ik zou er alleen een ander leerdoel aan vast maken. "Hoe leer ik om gaan met verantwoordelijkheden" bijvoorbeeld. Daarom heb ik deze ook toegevoegd aan leerdoel 2. 

Lees meer »

Presteren onder druk

Om te leren, te presteren onder druk, lijkt het mij allereerst handig om mijzelf in te lezen over dit onderwerp. Daarvoor heb ik drie artikelen genomen. Die ga ik nu behandelen.

Lees meer »

Klassenbaas

Mijn coach, Giel, heeft mij gevraagd om klassenbaas te zijn. Dit leek mij wel interessant. Wat kan er worden verbeterd binnen Avans Hogeschool? Ik heb zelf lopen nadenken en met klasgenootjes overlegd, we hebben gekletst over wat we goed vonden van Avans en wat er minder goed vonden aan Avans. Ook kwamen klasgenoten zelf naar mij toe met ideeën of juist klachten. Het waren nog maar enkele klachten, dus veel verbeter punten zijn er nog niet.

Lees meer »