In principe heb ik in blok 3 al gereflecteerd op alle leerdoelen. Deze zijn uitgebreid terug te lezen onder de kopjes 'samenwerken', 'zelfsturing', 'ondernemen' en vrije keuze, maar deze zal ik hier nogmaals samenvatten voor een duidelijk overzicht.
Samenwerken
Met samenwerken wilde ik leren werk uit handen te geven, omdat ik nog wel eens angst ervaar met samenwerken. In mijn hoofd geef ik andere hierdoor niet echt een kans, terwijl ze juist met mogelijk goede ideeën komen. In de afgelopen blokken heb ik geprobeerd meer naar andere te luisteren, maar hier is weinig positief resultaat van terecht gekomen. Op het begin vind ik het nog makkelijk om werk uit handen te geven, totdat de tijd richting te deadline gaat en als er wat is geleverd het slechte kwaliteit is. Ik merk dat andere gewoon graag uitstellen en moeilijk kunnen plannen waardoor alles last minute nog moet worden gemaakt. Ondanks dat ik het werk echt uit handen heb proberen te geven, ben ik erachter gekomen dat dit gewoon nauwelijks te doen is tussen studenten die liever in het nu leven in plaats van opdrachten doen die later komen.
De opdrachten die ik erbij heb gemaakt, stelde niet veel voor. De New Heroes opdrachten waren zonde van het geld en van de tijd. Het heeft niet gezorgd voor duidelijke veranderingen in mijn persoonlijkheid. In een artikel werd gezegd dat je af en toe ook best voor jezelf mag kiezen, je minder bescheiden mag zijn en nee mag zeggen wanneer je die behoefte voelt. Het spreekt mijn doel enorm tegen, maar ik vind dit juist motiverende woorden om in te zien dat ik misschien nog niet zo gek bezig ben. Toch denk ik dat dit voor mij beter werkt, omdat ik anders enorm veel stress ervaar en ik er uiteindelijk de dupe van ben.
Werk uit handen geven wordt het dus niet, wat mijn leerdoel qua samenwerken volgend jaar wordt.. is nog een hele goede vraag.. Er valt genoeg te verbeteren: zolang iedereen er maar voor open staat.
Zelfsturing
Bij zelfsturing had ik ervoor gekozen om aandacht te besteden aan mijn piekergedrag. Dit komt voort uit mijn onzekerheden. Ik wil altijd het beste presteren, zelfs wanneer dit niet eens een mogelijkheid is. Hierdoor voel ik een constante druk. Door dit leerdoel hoop ik makkelijker met mijn onzekerheden om te gaan, waardoor ik makkelijker keuzes kan maken. Ik heb door het jaar heen wel dingen meer leren loslaten, ik wist gemakkelijker keuzes te maken. Ik denk alleen niet dat dat komt door de gekozen modules. Deze waren voor mij flut, alweer New Heroes, weer niks aan gehad. Waar ik nog het meest uit heb gehaald zijn de gelezen artikelen, maar ook hier kan ik niet precies uitleggen op welke manier dit mij heeft geholpen.
De meeste verandering heb ik gemaakt door (op)groeien. Ik ben meer dingen los gaan laten in de afgelopen periode van school. Als iets niet lukt, so be it, geen man over boord. Dit terwijl ik dit voorheen wel heel vervelend had gevonden. Maar waarom zou ik mij druk maken om iets, als andere studenten dat ook niet doen
Ondernemen
In dit leerdoel heb ik ervoor gekozen om mijn ondernemendheid wilde vergroten. Ik wilde leren om opdrachten meteen op te pakken in plaats van deze te laten liggen. Mijn soort uitstelgedrag komt voornamelijk uit onzekerheid in combinatie met perfectionisme. Wanneer ik ergens aan begin, wil ik dat het goed is. Hierdoor stel ik heel veel uit.
Uit de artikelen die ik had gelezen dat uitstelgedrag werken is in prioriteiten. Je doet de makkelijke dingen als eerst en stelt de moeilijke taken uit. Mocht je het lastig vinden om jezelf ergens toe te zetten is er de 5-minuten regel. Deze heeft mij afgelopen jaar zo af en te geholpen. Als je ergens geen zin in hebt, doe het dan 5 minuten. Hierdoor merk je vanzelf dat je er toch mee door gaat als je eenmaal bent begonnen. Ook hier waren de artikelen het meest interessant en heb ik niks gehad aan New Heroes, ondanks dat ik hier wel een oefening voor had gemaakt. Een voorbeeld van uitstelgedrag dat ik op mij heb genomen is rijlessen. Mijn auto-theorie en tussentijdse toets heb ik momenteel gehaald. Mijn rij examen staat gepland op 5 juli 2019 en hoop ik dan ook te halen.
Al met al denk ik, dat ik nog steeds uitstel, maar mezelf ergens eerder toe zet. Belangrijke taken neem ik wel wat sneller op mij en kleine acties probeer ik zo snel mogelijk uit te voeren. Ik denk alleen dat dit weer niet komt door persoonlijk leiderschap, maar meer door de ontwikkeling die je mee maakt als persoon.
Vrije keuze
Ik vond het eng om een keuze te maken als je zo los werd gelaten, die angst kwam voort uit onzekerheid. Daarom leek het mij een goed idee om hier wat mee te doen. Daarom was mijn leerdoel dan ook dat ik mijn onzekerheid minder in de weg moet laten zitten. Onzekerheid heeft een vrij grote invloed op mijn doen en laten, toch merk je dat niet snel aan mij. Ik wilde in dit blok zorgen voor meer waardering, waardoor ik minder onzeker zou zijn.
In dit blok ben ik flink gaan sporten en dat heeft er deels voor gezorgd dat ik minder onzeker ben geworden. Ik voel mij veel sterker en dat is hartstikke fijn. Ook hier heb ik weer niks aan New Heroes gehad en dat vind ik gewoon erg jammer. Verder had ik nog artikelen gelezen die slaan op onzekerheid. Hier werd aangeraden structuur te hebben zodat je precies weet waar je aan toe bent. Ook werd er vertelt, dat wanneer je angst voor iets had, omdat je er onzeker over was. Je dit juist een kans moest geven, dat heb ik dan ook gedaan. Wanneer je ergens aan begint, is het inderdaad minder eng dan dat je er van te voren over denkt.
Of ik minder onzeker ben geworden vind ik lastig om te zeggen, ik denk het eigenlijk niet. Ik zit niet altijd lekker in mijn vel, maar ik weet niet helemaal of dat onzekerheid is. Vooral sporten heeft mij erg goed gedaan en goede resultaten die ik terug heb ontvangen. Maar dit waren beide geen punten vanuit persoonlijk leiderschap.
Algemeen
Over het algemeen heb ik niet veel aan Persoonlijk Leiderschap gehad. Ik heb niet veel aan New Heroes gehad en de punten die er waren benoemd. Aan artikelen lezen, acties die ik niet heb geschreven en het groeien als persoon heb ik het meeste gehad. Hier uit leer ik wel dat ik volgend jaar anders tegen opdrachten moet aankijken en minder 'stomme' acties doen waar je toch niks aan hebt. New Heroes was zonde van mijn geld en heb ik niks uitgehaald. Dat vond ik al helemaal jammer. School biedt iets aan, waar je in principe alleen uren mee kan afschrijven, meer was het eigenlijk ook niet. Vooral het groeien als een persoon en de acties die ik buiten Persoonlijk Leiderschap heb gedaan, hebben mij gebracht tot waar ik nu ben. Denk aan: planning maken, voor mijzelf opkomen, sporten, rijles, creatief bezig zijn met mijn website.
Voor volgend jaar pak ik het dus anders aan. Voor samenwerken zou ik nog steeds niet weten wat ik daar zou moeten doen. Ik ben juist het afgelopen schooljaar meer wantrouwend geworden naar klasgenoten toe, meer werk uit handen geven is niet gelukt omdat mij telkens weer werd laten zien dat dit geen optie was met de andere studenten. Ook bij zelfsturing ben ik nog niet uit wat ik wil doen. Ik twijfel of ik dit wil betrekken op een ander baantje, mijn manier van leven of een buitenlandse studie. Hier moet ik volgend jaar nog goed over na denken. Voor nu vind ik dat nog te lastig om daar een leerdoel aan te koppelen. Voor ondernemen wil ik leren creatief te zijn. Dit wil ik betrekken op mijn studie, maar ook op mijn sociale media en vormgeving op alle manieren. Het lijkt mij erg interessant om mij hier volgend jaar in te verdiepen. Voor de vrije keuze wil ik mij verdiepen in de Spaanse taal. Ik ben dol op Spanje en deze taal onder de knie krijgen lijkt mij ideaal. Niet alleen voor mijn vele vakanties, maar mogelijk ook voor mijn stage in jaar 3. Hiervoor kan ik bijvoorbeeld de app Duolingo downloaden.
Reactie plaatsen
Reacties