Reflectie

Gepubliceerd op 10 maart 2019 om 19:45

Mijn leerdoel bij zelfsturing, was dat ik moest leren presteren onder druk. Ik kan erg piekeren wanneer er belangrijke keuzes moeten worden gemaakt. Ik ben bang dat ik een verkeerde keuze maak en hierdoor ga falen. Niet alleen bij belangrijke keuzes, maar ook opstarten van projecten, problemen aanpakken of zelfs kleren uitkiezen - ik kan letterlijk overal over wakker liggen. Ik wil graag aan verwachtingen van andere voldoen of overtreffen. Hierdoor voel ik een constante druk. Door middel van dit leerdoel hoopte ik minder te gaan piekeren en snellere keuzes te maken waar ik dan wel of niet achter sta. 

 

Dit leerdoel heb ik op verschillende manieren proberen vorm te geven, zo werd mij gevraagd of ik klassenbaas wilde zijn. Hier twijfelde ik aan, kan ik dat wel? Heb ik daar wel genoeg inzicht voor? Uiteindelijk heb ik dit wel gedaan. Deze keuze heb ik vrij snel gemaakt en niet heel lang over wakker gelegen. Tijdens de gesprekken met de docenten had je maar een korte tijd om je zegje te doen, op deze manier moest ik ook weer keuzes maken om te kiezen wat ik wel of niet ging zeggen. Ik moest hier ook mondig voor zijn, veel studenten hadden namelijk hun zegje al klaar, dat overviel mij, waardoor ik nog meer mijn best wilde doen. Ik denk alleen niet dat ik hier echt wat van heb geleerd, de gesprekken waren snel voorbij, waardoor er weinig leermomenten in zaten.

 

Op New Heroes had ik "Weg met perfectionisme" gedaan, omdat ik mij echt wel bewust van ben dat ik keuzes maken lastig vind vanwege mijn perfectionisme. De angst om te falen of verkeerde beslissingen te maken zijn duidelijke kenmerken van perfectionisme. Door middel van RET kan je deze gevoelens veranderen. Het basisprincipe is dan ook: niet de situaties op zich, maar de ideeën over de situaties bepalen hoe je je voelt of gedraagt. Je hebt hiervoor een stappenplan, deze ben ik tijdens een irritatie nagegaan, om te kijken of hij mij kon helpen. Maar de 8 stappen, waren nogal vaag om er echt een duidelijk beeld mee te krijgen. Wel heb ik geprobeerd echt duidelijk te maken waar ik tegen op liep, wat mij echt dwars zat, hoe ik hier duidelijk mee om kan gaan en dit juist kan omzetten naar iets positiefs, waar ik wat mee kan. Heb niet echt het gevoel gehad dat dat mij hielp, het hielp iets wat met mijn negatieve gevoelens omgaan, maar dat was het wel. 

 

Ik heb geprobeerd om met promostudent te leren presteren onder druk, je wilt natuurlijk dat de leerlingen een goede indruk krijgen van je studie en je ze enthousiast kan maken voor de studie die jij volgt. Onder druk werd ik zeker gezet, want behalve een brief was er niet uitgelegd wat de bedoeling was. Ik werd enorm in het diepe gegooid. Vond dit niet erg prettig en kreeg hier negatieve gevoelens bij, maar probeerde mij net als bij de opdracht van New Heroes deze gevoelens om te zetten naar positieve gevoelens. Juist door in goed gesprek te gaan met de leerlingen, hier heb ik dus zeker gebruik gemaakt van het stappenplan. Van het promostudent zijn, heb ik alleen geen leermomenten gekregen.

 

Als laatst had ik nog artikelen gelezen over presteren onder druk. Wanneer je dingen uitstelt, waardoor je moet presteren onder druk heb je geen tijd om creatief na te denken, dus kan je dit beter proberen te vermijden. Uitstelgedrag is dan niet gewenst. Je moet jezelf breaks gunnen, je moet in een goede flow zitten en zorgen voor genoeg (zelf)vertrouwen. Je zou jezelf niet voor verrassingen moeten zetten en niet extra stress creëren wanneer dit niet nodig is. Het kan namelijk voor vermijdingsangst zorgen in combinatie met faalangst. Wel moet je leren er mee om te gaan, zeker in zo'n concurrerende markt. 

 

Al  met al, heb ik enigszins leren presteren onder druk. Ik weet niet of dat komt van mijn acties, of dat ik heb geprobeerd het meer los te laten. Als iets lukt, ben ik daar hartstikke blij mee en wanneer iets niet lukt 'so be it'. Ik ben in het afgelopen schooljaar al best vaak teleurgesteld en denk dat deze teleurstellingen mij hebben geleerd dat ik niet alles kan hebben. Op deze manier kan ik het beter hebben dat niet alles in een keer lukt, dat negatieve gevoelens er altijd zullen zijn, maar je deze naar positieve gevoelens om moet zetten om het leuk te hebben. Je kan blijven hangen in een negatieve sfeer, maar daar heb je alleen je zelf mee. Ben ik beter geworden in keuzes maken? Ja en nee, enerzijds kan ik dingen sneller los laten, dus wanneer een keuze fout is geweest is dat jammer, maar dan leer ik er van. Anderzijds wil ik nog steeds goede keuzes maken, omdat ik toch merk dat ik mezelf teleurstel wanneer ik dit niet doe. Ik heb beter met die teleurstelling om leren gaan, dat wel.

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.