Klassenbaas

Gepubliceerd op 10 december 2018 om 20:11

Om mijzelf te verbeteren heb ik mij weer in gezet als klassenbaas. Dit is niet helemaal leren presteren onder druk, maar wel om mijzelf neer te zetten, dus zelfsturing. Met het zijn van de klassenbaas heb je toch een verantwoordelijkheid van de klas. Speel je alles wel door dat er wordt benoemd in de klas en zorg je dat Avans zich kan verbeteren? Vanwege deze verantwoordelijkheid past het wel bij zelfsturing, ik zou er alleen een ander leerdoel aan vast maken. "Hoe leer ik om gaan met verantwoordelijkheden" bijvoorbeeld. Daarom heb ik deze ook toegevoegd aan leerdoel 2. 

Wat ik deze periode heb gedaan voor mijn klas, is dat ik begin van dit blok heb gezeten met alle klassenleiders van eerste jaars commerciële economie leerlingen. Hier hebben wij allemaal ons zegje mogen doen, dit ging over alle lessen. In de experience week moesten alle leerlingen een enquête invullen en door middel van deze enquête hebben wij een gesprek gevoerd over de lessen. Het was erg interessant om door te krijgen waar andere klassen tegen aan lopen, misschien hetzelfde probleem of een probleem waar je nog nooit aan had gedacht. Het bleek ook dat de verschillende docenten meespeelde in de problemen. Zo liep de ene klas aan tegen een probleem, die vaak werd veroorzaakt door een docent, waar andere geen last van hadden. Hier hebben wij een lijst van opgesteld, zodat iedere klas zijn problemen kwijt kon.

In de periode hierna, blok 2, heb ik aan leerlingen en docenten doorgegeven wat er uit ons gesprek is gekomen. Natuurlijk heb ik ook weer nieuwe klachten verzameld, maar er zat niet veel nieuws bij. Het is voor iedereen wennen en afwachten wat er van je wordt verwacht. Begin blok 3 krijg ik weer een gesprek. Over de input in blok 2 waren ze heel blij, heb zelf alleen nog geen veranderingen gezien.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.