In blok 2 ben ik aan de slag gegaan met het zijn van een promostudent. Ik had op 22 november een cursus voor het zijn van een promostudent. Ik vond de cursus een beetje matig, veel was vanzelfsprekend. Zo moest je bijvoorbeeld niet liegen, wel interessant overkomen en actief meedenken met de leerling of ouder van deze persoon wanneer er vragen waren. Wel was het erg leuk om aanwezig te zijn. Ik begon die dag zelf om 9:00 's ochtends en ging pas na 21:00 uur naar huis. Dit was wel vermoeiend.
De cursus begon met toneelstukjes, tijdens deze toneelstukjes deden de 'promostudenten' vrijwel alles fout; niet geïnteresseerd zijn, niet enthousiast en nors. Wanneer je vond dat er iets fout was, mocht je hier op in grijpen. Dat zorgde met de hele groep voor leuk scenario's. Na de toneelstukjes werd de groep in twee verdeeld. Je zat hier met ongeveer zeven mensen in een groep, inclusief begeleiders. Hier moest je je voorstellen en je praatje doen waarom je hebt gekozen voor je studie, iets was je als promo-student ook doet. Het was erg leuk om iedereens verhaal te horen. Ook was het interessant, omdat je niet alleen met je eigen studie zat, maar ook verhalen hoorde van studies die jij nooit hebt overwogen. Juist de enthousiaste verhalen, maken de studie dan toch interessant!
Niet veel dagen later, 27 november, werd ik zelf ingezet als promo-student. Ik werd ingezet bij 4-havo klassen. Deze leerlingen beginnen net met de oriëntatie op een vervolgstudie. Zo ver ik mijzelf kan herinneren, nam ik deze periode ook niet al te serieus, dit omdat ik nog ruim twee jaar had om een keuze te maken. Natuurlijk komt het voor een 4-havo leerling veel dichterbij dan voor een 4-vwo leerling, maar ze namen het niet al te serieus. Het was wel een fijne kennismaking met het promo-student zijn. Er werd zeker wat van je verwacht, maar de groep die je voor je had, hadden zelf nog niet veel verwachtingen. Zo konden beide groepen aftasten en kijken of het bevalt of niet. Ik vond het erg leuk om te doen, maar zou, wanneer de keuze er is, niet snel voor een 4-havo klas willen staan. Dit omdat ze het niet heel serieus namen en ook niet aan de opdracht werkten. Er kwamen wel leuke ideeën uit wanneer je ze eenmaal motivatie had gegeven. Het leukste aan de dag vond ik dat er oprecht geïnteresseerde vragen kwamen over de studie, dat is altijd leuk om te beantwoorden.
Reactie plaatsen
Reacties